2015-2016 eğitim öğretim yılında uygulanması planlanan, görev bölgemizde ikamet eden, özellikle Çok Ağır Düzey Zihinsel Engelli, Ağır Düzey Otistik öğrencilerin incelemelerinin ev ortamında yapılmasını içeren ´Eğitim İçin Engel Kalmasın´ projemiz İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile yapılan protokol neticesinde başladı. Proje detayı ve yönergesine ulaşmak için tıklayınız.
Projenin Özeti ve Gerekçesi
Sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın önemli bir değer olarak vurgulandığı günümüzde özellikle engelli bireyler ve engelli bir çocuğa sahip anne babaların toplumsal desteğe olan ihtiyacı göze çarpmaktadır. Engelli bireyler ve aileleri toplumsal yaşamın hemen her alanında zaman zaman üstesinden gelmekte zorlandıkları toplumsal engellemelerle karşılaşmakta bunun sonucunda ise fiziksel, psikolojik ve sosyal bir tükenmişlik içerisine girmektedir. Bu nedenle engelli bireylere ve ailelerine hizmet veren her kurumun birlikte yaşamak ilkesinden yola çıkarak engellilerin ve ailelerinin önündeki yapay engelleri ortadan kaldıracak ve onların yaşam kalitesini arttıracak çeşitli tedbirler almaları ve uygulamalar ortaya koymaları artık bir zorunluluk olmuştur.
Bilindiği gibi ülkemizde yetersizlikten etkilenmiş bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılama işlemleri milli eğitim bakanlığına bağlı rehberlik ve araştırma merkezleri bünyesinde gerçekleştirilmektedir. Bu merkezler zihinsel yetersizlikten dil ve konuşma alanındaki yetersizliğe kadar pek çok farklı yetersizlik alanındaki bireylere hizmet vermektedir. Ancak bu hizmetler gerçekleştirilirken bireylerin engellerinden kaynaklanan sınırlılıklarından ötürü hem bireyin kendisi hem de yanında refakatçi olarak gelen ailesi zaman zaman çeşitli zorluklarla karşılaşmaktadırlar. Özellikle çok ağır düzeyde zihinsel ve çoklu yetersizlikten dolayı evde bakım tanısı alan bireylerin ve bu bireylerin ailelerinin yaşadıkları güçlük daha yoğun bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bu tür bir engeli olan bireyler çoğunlukla taşıma güçlüğü, enfeksiyon kapma riski ve hastalıktan dolayı verilen randevulara gelememe gibi engellerle karşılaşmakta ve eğitsel değerlendirme raporu almayla ilgili süreçler sekteye uğramaktadır.
Engelli bireylerin yaşamını kolaylaştırarak ortak yaşama bilincini öncelikli değer olarak benimseyen Melikgazi Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü ifade edilen bu zorlukların giderilmesine büyük önem vermekte ve bu çalışmayı öncelikli görev olarak benimsemektedir. Bu bağlamda kurumumuz bünyesinde kayıtlı olan çok ağır düzeyde yetersizlikten etkilenmiş olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılamasının aile ziyareti yapılarak belli zaman aralıklarında bireyin evden çıkmasına gerek kalmadan yaşadığı ev ortamında yapılmasının bu bireylerin ve ailelerinin karşılaştığı fiziksel, psikolojik ve sosyal güçlükleri en aza indireceği düşünülmektedir. Ayrıca yapılacak olan bu çalışmayla eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde karşılaşılan gecikmeler de ortadan kaldırılabilecektir. Sonuç olarak hem birey hem toplum yararını önceliğe alan bu çalışmanın engelli bireylerin ve ailelerinin yaşam doyumuna katkı sağlayacağı düşünülmektedir.