T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KAYSERİ / MELİKGAZİ - Melikgazi Rehberlik ve Araştırma Merkezi

Engelli Öğrencilerin Yabancı Dil Derslerinden Muafiyeti Konusu


Yabancı Dil Dersi´nden Muafiyet İşlemleri Nasıl Olur?

        Kaynaştırma/özel eğitim sınıfı öğrencilerinin yabancı dil derslerinden muafiyeti durumu hakkında son günlerde okullarımız tarafından kurumumuza yoğun sorular gelmektedir. Bu nedenle ilgili açıklamaları yapma gereği duyduk. Öğrencide bilindiği üzere zihinsel yetersizlik veya işitme yetersizliği tanısı var ise öğrencinin velisi/vasisinden aşağıdaki ekte paylaştığımız örnek muafiyet dilekçesi alınır. Alınan dilekçe neticesinde öğrenciye e-okulda okul idaresi tarafından "yabancı dil dersinden muaf" şeklinde işaretleme yapılır ve öğrenci yabancı dil dersine girmez.Bu dersten not verilmez.

Dilekçe örneğini indirmek için tıklayınız.

 

Diğer Tanıdaki Öğrenciler Yabancı Dil Dersinden Muaf Olur Mu? 

        Öğrencide zihinsel yetersizlik veya işitme yetersizliği dışında bir tanı varsa (örneğin görme yetersizliği,fiziksel yetersizlik) bu öğrenci hiçbir şekilde yabancı dil dersinden muaf olamaz.

 

Yabancı Dil Dersi´nden Muafiyet Sadece İlkokulda Mı Olur?

        Hayır, özel eğitim hizmetleri yönetmeliği gereğince ilkokul/ortaokul ve lisede yukarıda açıklanan süreç işletilir.

 

Öğrencide Zihinsel Yetersizlik veya İşitme Yetersizliği Var.Fakat Velisi/Vasisi Öğrencinin Yabancı Dil Dersine Girmesini İstiyor.Burada Süreç Nasıl İşletilir?

        Veli/vasiden öğrencinin derse girmesini istediğini belirten ekteki dilekçe alınır.Öğrenciye yabancı dil dersinden BEP yapılır.BEP neticesinde not verilir.

        Öğrencinin derse girmesini istediğini belirten dilekçe için tıklayınız.


Bu İbare Hangi Mevzuatta Geçiyor?

      Bu ibare Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği´nin "Başarının değerlendirilmesi" başlıklı 24.maddenin 4-g bendinde geçmektedir.

     MADDE 24 – (1) Kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde ilgili mevzuatın yanında aşağıdaki hususlar dikkate alınır:

  1. a) Bulunduğu okulun eğitim programını veya denkliği olan bir programı izleyen öğrencilerin başarıları, devam ettikleri okulun sınıf geçme ve sınavlarla ilgili hükümlerine göre değerlendirilir. Ancak, değerlendirmelerde öğrencilerin BEP’leri dikkate alınır.
  2. b) Bulunduğu okulun eğitim programına denkliği olmayan bir özel eğitim programını izleyen öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesiyle ilgili işlemler, bu Yönetmeliğin (Değişik ibare:RG-14/3/2009-27169) 84 inci maddesindeki ilgili hükümlere göre yapılır.
  3. c) Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde kullanılacak yöntem, teknik, ölçme araçları ve değerlendirme süresi, değerlendirme zamanı, değerlendirme aralıkları, değerlendirmeden sorumlu kişiler ve değerlendirmenin yapılacağı ortam, BEP geliştirme biriminin görüş ve önerileri doğrultusunda belirlenir.

   ç) Yazma güçlüğü olan öğrenciler ve özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin değerlendirilmesi sözlü, sözlü ifadede güçlük yaşayan öğrencilerin değerlendirilmesi ise yazılı olarak yapılır. Yazılı ve sözlü ifade etme becerilerinde yetersizliği olan bireyler ise davranışlarının gözlemlenmesi yoluyla değerlendirilir.

  1. d) Yazılı sınavlar öğrencilerin yetersizlik türüne, eğitim performanslarına ve gelişim özelliklerine göre çeşitlendirilir. Sınavlar kısa cevaplı ve az sorulu olarak düzenlenir.
  2. e) Öğrenciler, yetersizliklerinden kaynaklanan güçlüklerini gidermek amacıyla sınavlarda uygun araç-gereç, cihaz ve yöntemlerden yararlandırılır. İhtiyacı olan bireyler için yazılı sınavlarda refakat etmek üzere bir öğretmen görevlendirilir.
  3. f) Görme yetersizliği olan öğrencilerin yazılı sınavlarda Braille yazı olarak verdiği cevaplar sınavdan hemen sonra öğretmenin öğrenciye okutmasıyla değerlendirilir. Bu öğrenciler, çizimli ve şekilli sorulardan muaf tutulurlar. Az gören öğrenciler için sınav soruları kalın ve büyük puntolu hazırlanır.
  4. g) (Değişik:RG-21/7/2012-28360) İşitme ve hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrenciler ilköğretim ve ortaöğretimde, istekleri doğrultusunda yabancı dil programlarındaki bazı bilgi ve becerilerin öğretiminden veya dersin tamamından muaf tutulurlar.

   ğ) Zihinsel yetersizliği olan öğrenciler; dikkat, bellekte tutma ve hatırlama güçlükleri dikkate alınarak daha sık aralıklarla değerlendirilirler.

  1. h) Otistik bireyler ile duygusal ve davranış bozukluğu olan öğrencilerin değerlendirilmesi, iletişim özellikleri ile sosyal-duygusal hazır bulunuşlukları dikkate alınarak yapılır.

     ı) Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin değerlendirilmesi, bu öğrencilerin özellikleri dikkate alınarak daha sık aralıklarla ve kısa süreli sınavlarla yapılır.

  1. i) Kas ve sinir sistemi bozukluklarına bağlı motor becerilerde yetersizliği olan öğrenciler motor beceri gerektiren derslerin uygulamalı bölümlerinden istekleri doğrultusunda muaf tutulurlar.
Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 17.12.2015 - Güncelleme: 20.12.2015 19:40 - Görüntülenme: 40341
  Beğen | 21  kişi beğendi